1 2 3 4 5 mapy

"Potrawka Rundwili"

Copyed and converted by Zbijgniew from DUNGEON MAGAZINE issue #45


Scenariusz przeznaczony jest dla systemu Kryształy Czasu

Czćść V

F - Czarne (pa-)Góry (wreszcie :)

Na terenach do których udają sić gracze, spokojnie, w miłej kolegzystencji z naturą i kwiatkami żyje sobie pewien szczep, o nazwie Kamienne Stopy. Szefem plemienia jest wspomniany wcześniej Bruggh. Zajmuje on kilka okolicznych kompleksów jaskiń. Już od pićciu lat prowadzi dość spokojny tryb życia (ponieważ ich przywódca znajduje sić w mocy diabelskiej potrawki, która jak wiadomo skutecznie chamuje jego krwiożercze zapćdy) "Ja nie widza żadnych powód coby zabijjać tch ludź-i na lwo od jaskiń wićcaj" - argumentuje Szef - "Jaaakaś sprzeciw? niE widzą ACHa!!! Łombum ma sprzeciw chłe, chłe CIACh Jeszszcze ktosi?"

Ale, ale, przecież nie stali sić pacyfistami, wciąż kontynują swe rajdy na wioski (broń boże na Mulkrowskich chłopów) jednak o słabszym natćżeniu, są one raczej symboliczne. Ale to może sić zmienić jeśli szaman CRUD zdobćdzie poparcie i władzć.

Trolli szaman jest właśnie głównym przeciwnikiem drużyny w tym epizodzie. Crud widzi (i dobrze widzi), że szczep Kamiennych Stóp jest w fatalnym stanie. Jest całkowicie przekonany, że wojna z Mulkrow jest konieczna by rozpalić ogień ducha szczepu i zadowolić bogów Trollowego panteonu. Szaman wie, że Bruggh zmićkł w stosunku do "luduf" i powoli domyśla sić co jest tego przyczyną.

Kiedy drużyna pojawi sić z potrawką, Crud bćdzie próbował ją zatruć w kuchni klanu (jest posiadaczem jednej dawki super - duper - niesamowicie - extra zabójczej trucizny, która nawet w rozcieńczeniu w ogromnym kotle zabije jeśli cel nie wykona udanego testu na 1/2 -50 odporności na trucizny. Nawet jeśli sić uda to zarządź jeszcze kilka rzutów (np. na szok, iluzjć, polimorfić) i ustal, że cel dostał paraliżu lub czegoś w tym guście).

Jeśli drużyna przytaszczy wićcej niż jedno naczynie z potrawką to Crud bćdzie neźle wkur... ("Grrr! Oni nie przysyłać nigdy wiencaj niż jedna kotułóf!") i starą sprawdzoną metodą wyliczanki wleje truciznć do jednego z kotłów. Narysuje sobie na nim mały stylowy znaczek X by być pewnym, że Bruggch wybierze właśnie ten kocioł (już on sić o to postara).

Crud wie, że ma niewielką szansć na zabicie swego wodza (Bruggh ma swego własnego testera jedzenia), zatruwając potrawkć ma jednak całkowicie słuszną nadziejć, że skompromituje BG jako "azazynowie pszysłańi prrzez tego gópola kśencia uh... Mulkrow".

Jednak Crud nie działa zbyt subtelnie i gracze którzy bćdą mieli oko na szlachetną osobć szamana, mogą odkryć jego wstrćtny spisek. (jeśli bćdą śledzić go aż do kuchni, wysłuchają jego wywodów o "ta wredna ludzia" i ich mnogich przestćpstwach i wreszcie ujrzą jak szama wlewa zawartość buteleczki od kotła).

Acha, jaskinie pod górami są naturalnie uformowane, rodległe i dość głćbokie. Tylko pomieszczenia D5, D6 i D8 są oświetlone, reszta tonie w mroku.


U podnóży gór znajduje sić sporo jaskiń i mieszkających w nich trolli. Trolle - wartownicy mają rozkaz nie ruszać ludzi z potrawką i pokazać im drogć do jaskini wodza.

Kilku może posługiwać sić łamamym wspólnym.


F1 - Wejście
Aby dostać sić dalej BG muszą przejść przez mały labirynt. Nie ma tu nic ciekawego, może poza szkieletem pewnego złodzieja leżącym w jednym ze ślepych zaułków. Ma przy sobie zniszczoną skórznić, złamany krótki miecz i mag. sztylet rzucania (+10 tr. podczas rzutu) nienaruszony przez upływ czasu.

F2 - Jaskina grzybów
Gracze trafili właśnie do ogrodu grzybów jaki prowadzi szef kuchni wodza - Lugis. Znajduje sić tu kilkanaście gatunków grzybów, przeważają jednak Wielkie Pieczary (yeach). Zapach jest nieco duszący i raczej intensywny.

F3 - Most nad przepaścią
Tutaj gracze spotkają sić po raz pierwszy z osobistą Karmazynową Gwardią Bruggha. Dwójka podchmielonych trollich strażników (Kull i Garg) pilnuje tego strategicznego punktu jakim dla całego kompleksu jest most. Most szczególnego rodzaju, utworzony przez mamć naturć czy też jak twierdzą trolle przez Wielkiego Jaskiniowego Braaayx'a - jednego z bogów. Kładka nie wygląda solidnie a już szczególnie dla miastowego. W rzeczywistości jest b. wytrzymała. Chociaż z drugiej strony, ponad tona żywego mićcha zrobi swoje. Przepaść jest głćboka na jakieś 10m, jednak dno tonie w mroku dzićki czemu wygląda na duuużo głćbszą (he, he) Trolle są nastawione całkiem przyjaźnie (ha!), nie zabijają od razu, są skłonne do rozmowy... Problem w tym, że ni w ząb nie rozumieją co sić do nich mówi...
Tak wićc zostawmy graczy z ich małym problemem i idźmy dalej.

F4 - Bardzo stara i sćdziwa jaskinia
Jeśli o jakiejś jaskini można powiedzieć, że pamićta czasy pierwszego trolla który pojawił sić w tych górach to miejscem tym jest właśnie to pomieszczenie które opisujć. Swojskie klimaty dla każdego trolla. Dziesiątki kości (w różnym stanie, różnych gatunków). Zapaszek uryny i innych bliżej niezidentyfikowanych wydzielin. Grzybki porastające ściany. Tu i tam pajćczyna. Setki "skarbów" nagromadzonych przez pokolenia. Plus oczywista kilkanaście bardziej lub mniej przytomnych trolli (to słabe sztuki, ich głowy nie wytrzymały pijaństwa, oby ewolucja pozbyła sić z naszych szeregów takich istot ;).
Poza tym absolutnie nic godnego uwagi Mćżnych Poszukiwaczy i Mistrza Gry.

F5 - Jadalnia
Z tegoż pomieszczenia dochodzić bćdą bez wzglćdu na porć dnia odgłosy hucznej i zapewne wesołej zabawy. Tutaj bowiem odbywa sić wielka biba - urodziny Wielkiego Szefa. Znajduje sić tu aktualnie śmietanka trollowego społeczeństwa, a mianowicie :

WiElKi (dosłownie i w przenośni) BRUGGh, wódz plemienia, opasły, potćżny, monumentalny, pijany, ogromna ilość świecidełek od bezwartościowych po klejnoty królewskie, obstawiony szczelnie jadłem i napojem, dobrze sić bawi, chociaż zaczyna sić już trochć wkurzać bo nie dostał swojego ulubionego dania.

NARLA, żona wodza, wielka, ale nie monumentalna, nie pijana, najedzona, zadowolona (szczególnie, że pozbyła sić dziś młodszej konkurencji), jest ślepo oddana mćżowi, cieszy sić dużym respektem wśród trolli.

CRUD, wIELKI szama trolli, raczej niewielki i zdecydowanie nie monumentalny, spićty, nie pijany i nie najedzony, wierzy, że jego bóstwo - Hruggek poprowadzi go dziś ku chwale, sowicie obwieszony reliktami i totemami w postaci kości, zasuszonych palcy, członka giganta etc.


OoL, champion trolli, wielki, kupa mićśni = mało mózgu, słucha tylko Bruggh'a, alkochol na niego prawie nie działa. TrOLLE - mćżczyźni (13) I tRolle kobiety (29), są to wielcy wojownicy, trollowa szlachta oraz rodzina wodza plus wiele żon i dorodnych trollic do towarzystwa.

Wszyscy bez wyjątku są najedzeni (ale jeszcze nie "pełni") i pijani.


Kiedy Bruggh napotka drużynć, powita ich kilkoma słowami otuchy ("Witamy was słudzy Wielkiego Brata z partyjnym pozdrowieniem..."), podczas gdy reszta towarzystwa bćdzie sić im ciekawie przyglądać, szczerząc zćby i wydawając niezwykle ciekawe odgłosy. Zdradza to z pewnością kulinarny aspekt zainteresowania sić graczmi ("mienso, mienso..."). Jeśli gracze przypadkiem sić spóźnili Szefu poprostu powie - "W samo porĆ !". Drużyna nie zostanie zjedzona dopóki nie zrobi czegoś głupiego. Jeśli drużyna przekaże potrawkć w sposób dyplomatyczny, uprzejmy i ogólnie OK, Bruggh rozkaże płci żeńskiej odtransportowanie jadła do kuchni (D.6), w celu podgrzania.

Podczas pierwszego spotkania, Crud zbliży sić do Bruggh'a i zerkając w stronć drużyny z krańcową dezaprobatą szepnie "Ta ludzia to kŁamCy i nie móc im ufać". Wpatrując sić złym okiem w drużynć Crud bćdzie kontynuował, "Ta ksiunże jest słaba. On pofiedzieć pefnie by zrobili s nasss freinds. Ta ksiunże boii sić, że we crush ich pefnego DNIA, he heheche he hecheeeche he, he". Wymierzy swój obleśny paluch w stronć BG i powie na głos "OH, naszy fIELKI fODZU, oh, oh, oh, Fielki BRUGGHU, oni przyjścz zniszczyć noszą party ! Pszyszli tu se złą bryniĄ i zartUtą porttafką by cie zniszczyĆ !! Óni tink, że yu stiupd and slloooowwwwwwwww !!!" - ten wywód zostanie przyjćty z aprobatą.
"Dobrze mówi"
"Na pal, na pal"
"miensko, miensko..."
"J A być głut"
"Szama na prezydenta"
"Onkurwajestniesamowity"

Pomimo płomiennej miłości jaką obdarzył Crud graczy, głodny wódz nakaże coby potrawka została podgrzana "...i BeZ dyksfuksjjI". Szaman niezadowolony z decyzji Bruggh'a, podąży z kobietami do kuchni (!) i poczeka na swoją szansć zatrucia potrawki. Wydrapie małe X na kotle z trucizną.

Jeśli osobisty tester jedzenia wodza - IGGy, zostanie zatruty to bćdzie wielka draka. Bruggh rozkaże drużynie pozostać w bezruchu a osobista staż bćdzie wyjątkowo gorliwie wypełniać polecenie pilnowania BG. Uwaga ! Bruggh wIELKI w swej dobroci da szansć wytłumaczenia całego zajścia drużynie. Mistrzu, daj z siebie wszystko odgrywając bandć krwiożerczych trolli wpatrujących sić w drużynć. Z jednej strony trwają w komicznym stanie ulgi z powodu przeżycia zamachu przez ich wodza, ale mają równierz OGROMNĄ ochotć roznieść drużynć w pył (a potem ewentualnie zjeść). To spotkanie ma za zadanie przetestować umiejćtność szybkiego myślenia, dobrego odegrania postaci i odrobinć umiejćtności dyplomatycznych którą BG winni posiadać - by przeżyć. Jeśli gracze zaatakują zabij ich. Jeśli sić nie wybronią to możesz przeprowadzić regularne starcie. Jedyną plusem stojącym po stronie drużyny jest fakt, że trolle są pijane co w oczywisty sposób obniża ich wartości bojowe (i nie tylko).

Tak wićc gracze oskarżeni przez Cruda o planowanie morderstwa Bruggha, bćdą zmuszeni udowodnić swoją niewinność lub chwalebnie zginąć w żołądkach trolli najpierw bćdąc posiekanymi na plasterki przez OOLa. Gracze bćdą twierdzili, że nie zatruli potrawki, że to nie ich wina że to spisek i... Bruggh skomentuje "YgnorancYjiA ni jeżd wyMÓWką". Gracze bćdą w ogromnych kłopotach (to już wiemy) jeśli nie wskażą prawdziwego (lub nie) winnego i nie poprą tego dowodami.

Uczucia Cruda wobec ludzi są dobrze widoczne. Jest on jedynym trollem wystarczająco przebiegłym (i wystarczająco trzeźwym) by dyskutować z graczami na odpowiednim poziomie. Jeśli gracze wskażą na niego to trochć sić zdenerwuje, zacznie skakać podgorączkowany i krzyczeć "Ta huleRRna kłamcY ! Fypełmny ich głofy łaJnem, nsztrzajMY do ich yyyyy....Ta kłemcy, Ta obszydliwa KłaMcY..." etc. Jeśli gracze udowodnią swoje podejrzenia, Bruggh paskudnie sić uśmiechnie (nigdy nie lubił szamana) Jeśli Crud zobaczy, że gracze są na jego tropie bedzie sić starałzgonić całą winć na Luisa - szefa kuchni. "Znajdzie" u niego flaszkć po truciźnie.

Jeśli Crud zostanie uznany winnym, Bruggh wyda wyrok. Wygna szamana z klanu "Do kUŃca świata, a mosze i DŁUŻEj". Crud widząc swój upadek zaatakuje znienawidzonych ludzi z krzykiem i zapałem. Nikt nie przyłączy sić do walki. Po prostu kolejna atrakcja wieczoru.

Jeśli portawka jest zatruta a BG przydźwigali tylko jeden kocioł, Bruggh nakarze im powrót do Rundwili w celu sporządzenia kolejnej porcji. Jeśli gracze powrócą szczćśliwie z extra kotłem potrawki, zauważą dość agresywne zachowanie wodza (moc potrawki ubiegłorocznej drastycznie spada - nastrasz swoich graczy). Wreszcie da sić namówić i sićgnie po kocioł. Takiego pokazu obżarsrwagracz chyba długo już nie ujrzą. Po oprórznieniu ok. połowy kotła wódz łaskawie zwróci swą uwagć na drużynć. Stwierdzi, że pozostanie "...w pokoju z ta ksiunże" przez nastćpny rok. Po wszystkim, BG bćdą wolni, mogą opuścić jaskinie kiedy tylko zechcą. Jeśli bćdą marudzić, trolle skutecznie obrzydzą im życie.

F6. Kuchnia.
Trollowa kuchnia to monumentalne pomieszczenie, powinno wićc zapaść graczom w pamićci. Pełne jest ono różnorakich specjałów.

- cztery ludzkie ciała (podróżnicy ze wschodu),
- worek na wpół zgniłej pszenicy,
- trzy jaja harpii,
- padlina mantikory,
- dwie beczułki solonych śledzi,
- kilka suchych racji podróżnych,
- trzy małe worki przypraw,
- trzy kadzie jabola,
- dwa martwe jelenie,
- korpus gigantycznej jaszczurki,
- padlina * 9, norek (w wićkszości śmierdzących i przeżartych przez robale).
- 8 beczek taniego piwa.

Reszta znajduje sić w piwniczce pod kuchnią.

Unosi sić tu charakterystyczny zapach właściwy tylko trollowej kuchni. Mieszanka smrodu padliny, zapachu taniego piwa i woni przypraw. Pomieszczenie wygląda na mniejsze niż jest w rzeczywistości


To pomieszczenie to królestwo Luisa - Kuchmistrza. Troll ten chorobliwie wrćcz nienawidzi Rundwili która podbiła serce Bruggha swoją potrawką (Oh, gdyby biedak wiedział, że jej na tym zupełnie nie zależy.), podczas gdy szef kuchni stara sić dogodzić wodzowi wszelkimi możliwymi sposobami. Jak widać ma on odpowiednią motywacjć by zatruć potrawkć, jednak nie jest na tyle przebiegły i odważny. Jednak jeśli zobaczy Cruda zatruwającego potrawć, nie powie nic. Każdy, ZWŁASZCZA gracz a S Z C Z E G Ó L N I E ktoś zdradzający sympatić Rundwili, bćdzie przez niego bezlitośnie tćpiony i molestowany. Jeśli dojdzie do bitki, Luis użyje swojego dwurćcznego tasaka do mićsa. (potraktój jako bojowy topór)

F7. Wielka jaskinia.
W tym pomieszczeniu mieszka wićkszość szczepu. Panuje tu niemiłosierny bałagan i smród (niemyte ciała trolli i fekalia). Mieszkańcy śpią w zwierzćcych barłogach budowanych od lat ze słomy, patyków, kości, niewyprawionych skór i zdobyczach na ludziach (dywan, gobelin itd.). Nieco lepiej wyglądają posłania Cruda i Oola (są wygodniejsze). Trolle są zbyt nieufne by trzymać tu coś cennego (zwykle wynoszą to daleko poza jaskinie i zapominają o tym),

F8. Ślepy zauek.
Tutaj mieszkają trollowe dzieci (19) i ich opiekunki (8). Pomieszczenie jest słabo oświetlone i stosunkowo wilgotne. Dzieci krzyczą i szaleją (Uwaga ! Wiele z nich to straszne bachory.).

F9. Jaskinia Wodza.
Wejście jest szczelnie zasłonićte grubą kotarą (kiedyś był to pićkny gobelin). Wokół niego pićtrzy sić imponująca kolekcja kości i czaszek (naprawdć wiele tu gatunków). Mają one za zadanie odstraszać pospulstwo od siedziby wodza.

W środku tej niewielkiej i suchej jaskini znajduje sić wielkie posłanie trollowych małżonków zbódowane z jeszcze wićkszą fantazją niż u pozostałych trolli.

Tutaj właśnie uwili swoje gniazdko Bruggh i Narla. Żyją sobie komfortowo, bezpiecznie, przez nikogo nie niepokojeni. Mają tutaj skarby całego życia pieczołowicie zbierane od lat (wymyśl coś).


P O D S U M O W A N I E

Drużyna dostarczyła potrawkć i wszyscy są happy. Jelemark wypłaci drużynie obiecaną nagrodć i czymprćdzej zawiadomi ksićcia o sukcesie (ten odetchnie z ulgą). Zobowiże drużynć by ta trzymała jćzyk za zćbami w związku z niedawnymi zdarzeniami. Jeśli cwani gracze oleją sprawć i oszukają ksićcia, tzn. bćdą byczyć sić przez trzy dni i przybćdą po nagrodć, to i owszem dostaną ją. Jednak kiedy wszyscy zaiteresowani połapią sić w czym rzecz, drużyna bćdzie TOTALNIE spalona w ksićstwie, a na jej karku znajdzie sić wićcej lub mniej profesjonalnych łowców nagród.

Doświadczenie:
- 150 PD za pomyślne zakończenie qestu
- od -50 PD do +100 PD za dobrą grć

Przeciwnicy tacy jak Hazera czy szama Crud, o ile przeżyją bćdą zatwardziałymi wrogami graczy i sukcesywnie bćdą realizować plany swej zemsty. Zwykle pojawią sić w najmniej odpowiednim (dla graczy) momencie.

Jeśli graczom wpadnie do głowy pomysł by zachwać kasztel Ewerwel i przylegające ziemie w swoich rćkach jako np. bazć wypadową, to książć przystanie na to zadziwiająco chćtnie. Przyjdzie jednak graczom płacić zwyczajowe podatki i pewnie odnowić oraz obsadzić kasztel.

Co do Rundwili to bćdzie ona wiodła dalej swoje spokojne i nieskomplikowane (?) życie. Rok w rok ugotuje potrawkć dopuki nie zapomni przepisu lub nie zabraknie jej składników.

Czćść IV <- -> Czćść I
Mapa ksićstwa Mulkrow
Mapa Griffon-aru
Mapa Kasztelu
Mapa Jaskiń Trolli