ArchetypyARCHITEKT Twój zmysł docelowości wykracza poza twe normalne potrzeby; starasz się storzyć coś co miałoby trwałą wartość dla innych, którzy przyjdą po tobie. Ludzie potrzebują wielu rzeczy, a ty masz satysfakcję dostarczając im wszystkiego co w twojej mocy. Jesteś typem osoby starającej się stworzyć coś wartościowego: zbudować miasto, założyć nową firmę lub w jakiś inny sposób pozostawić trwałą spuściznę. Wielu amerykańskich pionierów było z natury Architektami. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy stwarzasz lub ustanawiasz coś znaczącego lub o trwałej wartości. BON VIVANT Życie jest bezcelowe, płytkie, bez znaczenia - więc baw się tak dobrze jak to tylko możliwe. Rzym może płonąć, lecz ty będziesz pił wino i śpiewał pieśni. Hedonista, sensualista, sybaryta i lew salonowy, słowa surowość, samozaparcie i samodyscyplina nie istnieją w twoim życiu. Zdecydowanie preferujesz koncepcję stałego dogadzania sobie. Nadal nie przeszkadza ci trochę ciężkiej pracy jeżeli po jej zakończeniu czeka cię dobra zabawa. Większość Bon Vivant`ów ma niską Samokontrolę ponieważ bardzo lubią przesadę. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy naprawdę dobrze się bawiłeś i możesz w pełni wyrazić swoją radość (lub być może więcej punktów po szczególnie udanej nocy). ZBIR Znany jesteś jako awanturnik, gbur i twardziel, i zachwyca cię znęcanie się nad słabymi. Rzeczy zawsze muszą być po twojemu i nie tolerujesz tych, którzy wchodzą ci w drogę. Potęga i siła są wszystkim co szanujesz; w rzeczy samej, masz wzgląd tylko na tych, którzy udowodnili ci swą siłę. Nie widzisz nic złego w zmuszaniu innych do robienia tego co chcesz. Niczego nie lubisz bardziej jak szykanować, zrażać do siebie, przeszkadzać i zastraszać tych, do których czujesz pogardę - a jest ich wielu. Nie są ci całkowicie obce uprzejmość czy żal lecz chowasz się przed swym własnym poczuciem słabości pod maską okrucieństwa w stosunku do innych. Chociaż większość Zbirów nienawidzi słabych, kilku zostało ich obrońcami. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy przez zastraszenie lub przemoc fizyczną zmuszasz innych do robienia tego co chcesz. OPIEKUN (Caregiver) Zawsze starasz się pomóc tym wokół ciebie, usiłując ulżyć w potrzebie czy smutku osób, którym się nie powiodło. Ludzie wokół ciebie polegają na twym wsparciu i sile by utrzymać równowagę. Jesteś tym, do którego zwracają się inni gdy mają jakiś problem. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy z pozytywnym skutkiem ochronisz lub wesprzesz kogoś innego. Może to być tak małe jak uśmiech wsparcia lub ramię, na którym można się podeprzeć w danym momencie. Musisz w jakiś sposób pomóc innej osobie, choć nie powinna ona otwarcie o tym wiedzieć. DZIECKO Twoja osobowość i temperament są nadal niedojrzałe: dzieciak, który nigdy nie dorósł. Chociaż potrafisz (na szczęście) zadbać o siebie, wolisz bezpieczeństwo bycia pilnowanym przez innych. Często szukasz kogoś, kto by na ciebie uważał - kogoś w rodzaju opiekuna. Niektórzy widzą cię jako zepsutego smarkacza, inni jako cherubinka, na którym nie odcisnęło się jeszcze zło tego świata. Jest to bardzo pospolity archetyp wśród Krewnych stworzonych gdy byli jeszcze młodzi, a następnie dojrzeli umysłowo lecz nie emocjonalnie. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy ktoś robi coś by ci pomóc bez widocznej dla niego korzyści. KONFORMISTA Jesteś podążającym. Obejmowanie przywództwa nie jest w twoim stylu. Z łatwością się dopasowujesz, dostosowujesz, dostrajasz i odnajdujesz w każdej sytuacji, w której się znajdziesz. Biegniesz w stronę najjaśniejszej gwiazdy, osoby, którą uważasz za najlepszą, wiążąc z nią swój los. Jest dla ciebie i za trudne i nie na miejscu iść pod prąd czy buntować się. Nienawidzisz braku porządku i stabilizacji i wiesz, że poprzez wspacie silnego przywódcy zapobiegasz chaosowi. Wszystkie stabilne grupy potrzebują swego rodzaju Konformisty. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy twoja grupa ukończyła coś dzięki twej pomocy i wsparciu. OSZUST (Conniver) Jaki sens ma ciężka praca kiedy można osiągnąć coś nic nie robiąc? Po co więc harować, gdy odpowiednio podchodząc do ludzi możesz osiągnąć to co chcesz? Zawsze starasz się znaleźć prostszy sposób, łatwiejszą drogę do sukcesu i bogactwa. Niektórzy mogą nazwać to co robisz szwindlem, a nawet ewidentym złodziejstwem, ale ty wiesz, że robisz to co każdy tylko robisz to lepiej. Dodatkowo traktujesz to jako grę, w której przechytrzenie kogoś sprawia ci wielką przyjemność. Oszuści grają wiele ról, więc możesz być złodziejem, szwindlerem, naciągaczem itp. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy uda ci się namówić kogoś do zrobienia tego czego chcesz. GBUR (Curmudgeon) Z charakteru jesteś kłótliwy i nieuprzejmy, bierzesz wszystko na serio i znajdujesz niewiele pociechy w życiu (chociaż możesz mieć wyjątkowo cięty dowcip). Cynizm to twoje drugie imię; to narzędzie, którym osądzasz wszystko w życiu. Masz dobrze sprecyzowane pojęcie o tym jak funkcjonuje otoczenie, szczególnie jeżeli chodzi o arenę ludzkich zachowań. Idiotyczne poczynania innych już dawno temu przestały cię zaskakiwać. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy ktoś zrobi coś głupiego, tak jak przewidziałeś. Swe przewidywania musisz zadeklarować albo na głos innym graczom, albo w tajemnicy Storytellerowi. DEWIANT Zawsze znajdą się ludzie, którzy nie pasują, a ty jesteś właśnie takim heretykiem. Twoje poglądy, motywacje i zmysł przyzwoitości są całkowitą antytezą status quo. Nie jesteś o tyle buntownikiem bez celu co raczej niezależnym myślicielem, który nie należy do społeczeństwa, w którym wyrósł. Nie dałbyś grosza za ludzką moralność, ale sam przestrzegasz swego własnego, dziwnego kodeksu postępowania. Dewiantów cechuje z reguły brak szacunku do innych, a niektórzy mają naprawdę dziwne upodobania i potrzeby. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy uda ci się wtrącić swoje trzy grosze w sprawy danej społeczności i ich poglądów bez ściągania na siebie odwetu (częściej będzie to społeczność wampirza niż ludzka). DYREKTOR Nienawidzisz chaosu i nieporządku, i starasz się obejmować kontrolę i organizować rzeczy aby powstrzymać anarchię. Lubisz dowodzić, żyjesz by organizować i nałogowo starasz się aby wszystko gładko działało. Opierasz się bez wyjątków na własnym osądzie i skłaniasz do myślenia w kategoriach czarne-białe: "To nie będzie działać", "Jesteś ze mną lub przeciwko mnie", "Można to zrobić na dwa sposoby - mój sposób i zły sposób." - Odzyskujesz Siłę Woli gdy dana jest ci szansa przewodzenia grupie, z którą uda ci się wykonać jakieś zadanie. FANATYK Pochłania cię jakaś idea; to pierwszorzędna siła w twym życiu, na dobre i na złe. Każda uncja krwi i pasji, którą posiadasz jest na nią ukierunkowana; w rzeczy samej możesz nawet czuć się winny spędzając czas na czym innym. Nie pozwolisz aby cokolwiek stanęło ci na drodze - w każdym bądź razie nic czego nie dałoby się przejść. Ty oraz inni wokół ciebie możecie cierpieć, ale twoja sprawa jest wszystkim - cel uświęca środki. Zanim zaczniesz grę określ swą ideę czy sprawę oraz zdefiniuj w jaki sposób wpłynie to na twoje zachowanie. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy ukończysz coś co przybliża cię do twej idei. GALANT Jesteś w takim samym stopniu błyskotliwy co amoralny; niektórzy widzą w tobie hultaja, Don Juan`a, rozpustnika, kochanka lub po prostu próżniaka, lecz ty uważasz się za wszystko powyższe. Doskonały aktor, uwielbiający robić tak duży szum wokół rzeczy jak to tylko możliwe, nic nie przyciąga twej uwagi tak bardzo jak doceniająca cię publiczność. Kochasz ludzi, a jeszcze bardziej kochasz robić na nich wrażenie. Niewykluczone, że możesz być najlepszym kochankiem, lecz w takim samym stopniu satysfakcjonuje cię uganianie się za przedstawicielami płci przeciwnej, jak samo zbliżenie. Galanci różnią się bardzo pod względem ambicji i temperamentu, a nie jednoczy ich nic więcej jak chęć przykuwania uwagi. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy uda ci się olśnić lub zrobić duże wrażenie na innej osobie. Sędzią jest zawsze Storyteller, nawet jeżeli zaangażowane są postacie graczy. ŻARTOWNIŚ (Jester) Jesteś błaznem, idiotą, dowcipnisiem, clownem lub komikiem. Stale szukasz w każdej sytuacji czegoś zabawnego, usilnie starając się walczyć z własnymi falami depresji. Nienawidzisz smutku i bólu, stale próbując odwrócić uwagę innych od ciemnych stron życia. Czasem zrobisz wszystko aby zapomnieć o istnieniu cierpienia. Twoje osobiste poczucie humoru nie zawsze może bawić twych przyjaciół, lecz sprawia, że czujecie się lepiej. Niektórym Żartownisiom udaje się uciec od męki i są naprawdę szczęśliwi ale większość nigdy nie znajduje wyzwolenia. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy podniesiesz ducha osób wokół ciebie, szczególnie jeżeli równocześnie sam jesteś w stanie uciec przed własnym cierpieniem. SĘDZIA Jako pośrednik, rozjemca, arbiter, mediator i pacyfikator zawsze starasz się zmienić wszystko na lepsze. Szczycisz się swoją racjonalnością, sprawiedliwością osądu i umiejętnością racjonalnego wyjaśniania danych faktów. Usiłujesz promować prawdę lecz wiesz jak trudne jest to do osiągnięcia. Szanujesz sprawiedliwość gdyż jest to jedyny sposób w jaki prawda może zapanować. Z twojego punktu widzenia ludzie to zasoby ale z rodzaju najtrudniejszych do okiełznania i wykorzystania. Nienawidzisz nonsensowności oraz sprzeczności, a także unikasz dogmatyzmu. Czasem Sędziowie są dobrymi przywódcami lecz ich brak wizji może prowadzić do utrzymywania status quo zamiast do poszukiwania lepszych dróg. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy jesteś w stanie oddzielić prawdę z gąszczu kłamstw lub jesteś w stanie przekonać strony konfliktu do zaakceptowania twego osądu. SAMOTNIK Jesteś typem osoby, która jest zawsze sama, nawet w środku tłumu, wędrowcem, łowcą, samotnym wilkiem. Chociaż inni mogą myśleć, że jesteś opuszczony, zapomniany, wyizolowany lub zdystansowany to prawdą jest, że ponad wszelkie towarzystwo preferujesz swoje własne. Jest wiele powodów dlaczego taki jesteś: może nie rozumiesz ludzi, może rozumiesz ich zbyt dobrze, może inni cię nie lubią, może lubią zbyt bardzo, lub może po prostu jesteś zagubiony we własnych myślach. To wyłącznie twoja sprawa. - Kiedy uda ci się samemu czegoś dokonać, bez pomocy innych, ale nadal czegoś co pomoże grupie w jakiś sposób, odzyskujesz Siłę Woli w oparciu o znaczenie dokonanego czynu. MĘCZENNIK Wszyscy mają w sobie coś z męczennika, ale niewielu działa w oparciu o to. Jeszcze mniej licznych satysfakcjonuje życie Męczennika, lecz ty jesteś jednym z nich. Twoja chęć poświęcania się bierze swoje źródła albo z niskiej samooceny, albo z uczucia bezsilności, albo z wyjątkowo rozwiniętego uczucia miłości. Jesteś w stanie wytrzymać długie i ciężkie cierpienia za swoje wierzenia i ideały. W najgorszym przypadku Męczennik oczekuje współczucia i uwagi ze strony innych ze względu na swoje cierpienie i może nawet udawać przesadzone upokorzenie i ból. W najlepszym przypadku Męczennik wybierze raczej zranienia lub nawet Ostateczną Śmierć niż wyrzeknie się swej religii, poglądów, pryncypiów, idei lub przyjaciół. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy poświęcisz się w faktyczny i natychmiastowy sposób za swoje poglądy lub inną osobę. BUNTOWNIK Jesteś malkontentem, obrozoburcą i wolnym opozycjonistą. Cechuje cię taka niezależność myślowa i wolna wola, że unikasz przyłączania się do jakiejkolwiek określonej sprawy lub ruchu. Jesteś po prostu sobą i chcesz tylko wolności by być sobą. Nie jest z ciebie dobry poplecznik ani też dobry przywódca (chyba, że twoi zwolennicy chcą iść za tobą gdziekolwiek ich poprowadzisz). Aż do głupoty starasz się być niesubordynowany w stosunku do autorytetów. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy twój bunt przeciwko status quo okaże się wyjść na dobre. PRZETRWACZ (Survivor) Niezależnie od tego co by się działo, starasz się przetrwać. Możesz przetrzymać, przejść, przeczekać, przeżyć i wyjść cało z niemal każdej sytuacji. Chociaż droga jest coraz cięższa - idziesz. Nigdy nie mówisz umrzeć i nigdy sĄę nie poddajesz - nigdy. Nic nie złości cię bardziej niż osoba, która nie stara się by było lepiej lub która poddaje się bezimiennym siłom wszechświata. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy przetrwasz trudną sytuację dzięki swej błyskotliwości i wytrwałośći. TRADYCJONALISTA Jesteś ortodoksyjny, konserwatywny i wyjątkowo tradycjonalistyczny. To co było dla ciebie dobre gdy byłeś młody jest dobre i teraz. Prawie nigdy się nie zmieniasz. Generalnie przeciwny jesteś zmianom z powodu samych zmian - czy jest potrzeba by je robić? Niektórzy mogą cię uważać za starego sknerę, reakcjonistę lub po prostu staroświeckiego. Starasz się ciągle utrzymywać status quo. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy obronisz status quo i zapobiegniesz zmianom. WIZJONER Jest bardzo niewielu odważnych, silnych lub pełnych wyobraźni na tyle by spojrzeć poza dławiące opinie społczeństwa i standardowe wzorce myślenia i zobaczyć coś więcej. Społeczeństwo traktuje takich ludzi z szacunkiem ale i lekceważeniem - bo to właśnie Wizjonerzy błądzą ale równocześnie prowadzą społeczeństwo ku przyszłości. Możesz być spirytualistą, szamanem, przedstawicielem New Age, mistykiem, filozofem lub wynalazcą ale kimkolwiek jesteś, zawsze szukasz czegoś więcej. Operujesz poza granicami konwencjonalnych wyobrażeń i stwarzasz nowe możliwości. Chociaż możesz nosić głowę w chmurach lub mieć niepraktyczne zamiłowania, jesteś wypełniony nowymi spostrzeżeniami i pomysłami. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy jesteś w stanie przekonać innych by uwierzyli w twe marzenia i kroczyli kursem wydarzeń wyznaczonym przez twą wizję przyszłości. AUTOKRATA Musisz mieć całkowitą kontrolę nad sytuacją, całkowitą kontrolę nad tymi wokół ciebie i tak dużo kontroli nad przeznaczeniem, jak tylko potrafisz. Kontrola jest jedyną rzeczą, którą rozumiesz; to jest to co wyznajesz. Autorytet jest tym, czego pragniesz i jest tym, co zyskujesz gdy posiądziesz kontrolę. Im większy masz autorytet, tym większa jest twoja sfera kontroli. Ręka rękę myje. Inni mogą uważać cię za dominatora, ale oni po prostu nie są odpowiedni do tej roboty - ty jesteś jedynym, który potrafi to zrobić. - Odzyskujesz Siłę Woli gdy udy ci się zyskać całkowitą kontrolę nad sytuacją dotyczącą innych jednostek. AUTYSTA Ukrywasz swe tajemnice przed innymi. Co ważniejsze, ukrywasz swego prawdziwego siebie. Każdy, kto cię rozumie może cię zranić, więc nikt nie może zobaczyć prawdziwego ciebie lub nawet się do tego zbliżyć. Uzewnętrznij tak niewiele z siebie jak to tylko możliwe, przyjmij fałszywą osobowość, ale po prostu miej pewność, że nikt nie odkryje prawdy o tobie. Wiedza jest potęgą, a ci którzy cię poznali mogą ci zrobić wszystko czego zapragną. - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy inna osoba przyzna, że nie jest w stanie cię zrozumieć lub gdy ktoś przyjął fałszywe założenia w stosunku do ciebie, co okazało się korzystne. AVANT-GARDE Musisz być zawsze na nagłówkach - zawsze pierwszy z nowymi wiadomościami, tańcem, trendem w modzie lub odkryciem w sztuce. Nic nie boli cię bardziej niż usłyszenie wiadomości z drugiej ręki, lub ktoś inny mówiący ci o świetnej nowej kapeli. Nowe odkrycia to twoje życie i poświęcasz wiele czasu i wysiłku by być na bieżąco. W końcu jeżeli nie jesteś na przodzie to nie jesteś nigdzie. - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy jesteś pierwszy z nowymi wiadomościami lub innym znaczącym odkryciem. KAWALER Jesteś odważny, dzielny i nieustraszony na tyle na ile potrzeba być by wypełnić swoją służbę. Jesteś bohaterem starającym się żyć dla chwalebnych ideałów i wzorów sprawiedliwości. Poprzez obronę tego co dobre starasz się ochronić społeczeństwo, które uczyniło cię tym, kim jesteś. Jeżeli Kawaler to twoja Natura, a twoje Człowieczeństwo kiedykolwiek spadnie poniżej czterech, będziesz musiał wybrać nową Naturę. Prawdopodobnie nienawidzisz Dewiantów, chociaż nie zawsze możesz ich rozpoznać. - Odzyskujesz trzy punkty Siły Woli, gdy uda ci się jakieś znaczące osiągnięcie, które pozytywnie wpłynie na grupę, do której należysz. KONKURENT Kieruje tobą potrzeba wygrywania za wszelką cenę. Dreszcz zwycięstwa jest jedynym jaki zauważasz; to rzecz, która cię prowadzi. Uważasz życie za współzawodnictwo, a społeczeństwo za dychotomię wygranych i przegranych. Wierzysz we wszystkie hasła świata interesu - "Jeżeli nie jesteś psem przewodzącym, widok nigdy się nie zmienia.", "Nie ma nagród za drugie miejsce", "Zjedz lub zostaniesz zjedzony". Starasz się przekształcić każdą sytuację w swego rodzaju zawody, jest to jedyny sposób w jaki możesz się do czegoś odnieść. Jesteś w stanie współpracować z innymi, ale tylko poprzez przekształcenie relacji w grupie w inny konkurs: musisz być liderem, najproduktywniejszym, najniezawodniejszym lub najbardziej lubianym - cokolwiek, byleby oznaczało to wygraną w ten czy inny sposób. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy wygrasz jakiegoś rodzaju konkurencję, formalną czy nieformalną. Za wywierające naprawdę duże wrażenie zwycięstwo Storyteller może przyznać więcej punktów. POWIERNIK (Confidant) Rozumiesz ludzi, a co najważniejsze - lubisz ich. Pomagasz poprzez wysłuchanie i poradę. Ludzie zwierzają ci się, a ty w rewanżu doradzasz im, z reguły dobrze (chociaż czasem ta rada jest bardziej korzystna dla ciebie, niż dla odbiorcy). Jesteś bardzo zainteresowany innymi ludźmi, kim są, co robią. Fascynują cię osobowości, jak również piękno i choroba ludzkiej natury. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy jakaś osoba zwierzy ci się z czegoś osobistego lub intymnego. KRYTYK Nic na świecie nie powinno być akceptowane bez drobiazgowego zbadania i przetestowania. Nic nie jest doskonałe, a skazy muszą być wytknięte by były wszystkim znane dla ich własnego dobra. Masz wysokie wymagania co do wszystkiego, wymagania, które muszą zostać spełnione. Wykształcasz te same ideały w innych, ponieważ braki i niskie standardy redukują stopę życiową każdego. Inni później ci podziękują, wkrótce kiedy odkryją jasność twojej perspektywy. Doszukujesz się i eksponujesz niedoskonałości w każdej osobie i rzeczy jaką napotkasz. Nie jesteś usatysfakcjonowany niczym, co jest mniej niż doskonałe, chyba, że jest to w tobie - w końcu nie jesteś perfekcjonistą. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy uda ci się odkryć znaczącą niedoskonałość, która uciekła uwadze innych. UCZCIWIEC Nie jesteś osobą wybuchową ani pobudliwą; za wszelką cenę powstrzymujesz się przed mówieniem kłamstw i złodziejstwem. Wyrosłeś by być uczciwym i otwartym, całe życie (i ożywienie) trzymając się tych prostych prawd. Nie jesteś dogmatykiem i nie naciskasz innych by żyli tak jak ty, także i sobie nie tworząc skomplikowanego zestawu reguł. Umiesz dostosowywać swoje zachowanie, ale zawsze ostrożnie rozważasz poczynania niezgadzające się z twymi poglądami. - Odzyskujesz do pięciu punktów Siły Woli gdy twoja uczciwość zrani w jakiś sposób ciebie lub twoich przyjaciół, lecz potem okazuje się, że pomaga. Innymi słowy, twoja uczciwość okazuje się być odpowiednią metodą poczynań, nawet z pragmatycznego punktu widzenia. RUTYNISTA Oddany jesteś nigdy nie łamanej rutynie swojego życia, odrzucając wszystko co łamie twoje nawyki i ustanowione zwyczaje. Nieważne jak pilna czy słuszna dana sprawa może być, ochrona ustanowionych praktyk i czynności jest ważniejsza. Pojedyncze decyzje i rozważania są chwiejne, natomiast rutyny i ustanowione czynności są wydestylowaną mądrością lat, a nawet dekad podejmowania decyzji. Rutyny są tym co oddziela porządek od chaosu. Robisz wyjątek raz, a ustanawiasz niebezpieczny precedens, robisz dwa razy, a drzwi do anarchii stoją otworem. - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy ochronisz swoje ustalone rutyny oraz gdy unikniesz powtórnego analizowania czegokolwiek lub podejmowania decyzji w jakiejś sprawie w oparciu o jej specyficzne cechy. Zależnie od decyzji Storyteller może przyznać więcej punktów za ważne czyny uogólniające o dużym znaczeniu. MANIPULATOR Zawsze fascynowali cię inni. Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Jakie myśli i emocje mają wpływ na ich czyny. Intryguje cię proces poznawczy, wpływający na wybory, których dokonują. Czasami zwykłe zadawanie ludziom pytań może dostarczyć ważnych informacji, lecz często nie rozumieją oni swych własnych motywacji i niepokojów. W takich przypadkach łatwiej jest aranżować sytuacje - eksperymenty, jeśli wolisz - by zobaczyć jak się zachowają. Próbujesz manipulować tymi sytuacjami dla własnej korzyści aby uzyskać więcej informacji o wybranych obiektach. Niektórzy mogą uważać te eksperymenty za okrutne, lecz ty uznajesz je za czysto naukową konieczność. - Odzyskujesz Siłę Woli, gdy uda ci się zaaranżować incydent lub sytuację, pozwalającą ci uzyskać nowe spojrzenie na sferę psychiki twego obiektu badań. MASOCHISTA Lubisz przekraczać granicę i zobaczyć, jak wiele możesz znieść - jak wielki ból wytrzymasz zanim się załamiesz. Zyskujesz pewną satysfakcję, wynikającą ze znoszenia poniżeń, deprawacji, a nawet okaleczenia, szczególnie wtedy, gdy ty sam jesteś przyczyną swojego cierpienia i masz nad tym pewną kontrolę. Zdajesz sobie sprawę, że twoja potrzeba jest w pewien sposób skrzywieniem, ale wiesz że nie jesteś wariatem. Taki już po prostu jesteś. - Odzyskujesz do dwóch punktów Siły Woli, gdy cierpisz w jakiś nowy sposób. POŚREDNIK Swiat jest pełen ludzi, którzy czegoś chcą; czasem chcą tego samego. Niektórzy mają to czego inni chcą i są chętni do zawarcia transakcji, ale po prostu nie wiedzą, jak zacząć. Ci ludzie często mają dokuczliwe problemy z odnajdywaniem i komunikowaniem się nawzajem. I tu wkraczasz ty. Poświęcasz się pośredniczeniu między ludźmi - wypełniając potrzeby, rozwiązując spory i generalnie pomagając ludziom rozmawiać ze sobą. Jesteś dyplomatą, średnim rodzeństwem, stale osobą w środku. - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy zadziałasz jako środek pomiędzy dwoma jednostkami lub grupami, a kolejny punkt za doprowadzenie do satysfakcjonującej obie strony konkluzji. Storyteller może przyznać więcej punktów za wyróżniającą się mediację. OPTYMISTA "Wszystko będzie dobrze" - to motto twojego życia i wiesz, że jeżeli pozostaniesz uśmiechnięty i przestaniesz się martwić, twoje problemy nie będą istnieć wiecznie. Niektórzy uważają cię za głupca, ale nawet oni muszą przyznać, że jesteś od nich szczęśliwszy. Oczywistym jest, że od czasu do czasu napotkasz trudności, ale nie ma co zamartwiać się na zapas. "Don`t worry, be happy" i miłego dnia. - Odzyskujesz Siłe Woli, gdy wszystko poszło dobrze, tak jak mówiłeś, że pójdzie. Musisz przepowiedzieć taki rezultat na głos graczom, albo Storytellerowi. PEDAGOG Byłeś w kilku miejscach, widziałeś kilka rzeczy i podłapałeś co nieco podczas tej drogi - i lubisz opowiadać każdemu czego się nauczyłeś. Nauczanie jest twym powołaniem, choć niekoniecznie zawodem. W swoim czasie widziałeś, jak niedoświadczenie i ignorancja prowadziły do różnego rodzaju klęsk i niepowodzeń, i za bardzo nad tym ubolewasz, aby stać z boku i przyglądać się. Oddany jesteś przekazywaniu tego, czego się nauczyłeś innym, dla ich własnej korzyści, nie tylko umiejętności i wiedzy, ale także mniej namacalnych pokładów życiowej mądrości i doświadczenia. Gdyby dano ci szansę, mógłbyś nauczać innych przez godziny. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy widzisz (lub odkryjesz), że ktoś coś zyskał, dzięki temu, czego go nauczyłeś lub pokazałeś. PENITENT Jesteś niegodny, grzeszny, podły, nikczemny, bez cnót. Nie masz prawa istnieć, ani nie jest ci dane odkupienie. Z powodu niskiego mniemania o sobie albo też w wyniku poważnego wstrząsu psychicznego mającego miejsce w przeszłości zmuszony jesteś spędzić życie pokutując za to kim jesteś, czego ci brak, lub za to co zrobiłeś. Jesteś to winien Stworzeniu, przede wszystkim w sensie skruchy za zbrodnię własnej egzystencji. Nocą starasz się poprawiać w swych słabościach, a twój conocny koszmar pozwala ci wreszcie zapanować nad nimi. Ale wiesz, że jesteś słaby i bez nadziei na przyszłość. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy zrobisz dobry uczynek komuś dla kogo (w rzeczywistości lub w urojeniu) stanowiłeś niewygodę, udrękę lub niebezpieczeństwo. Za szczególnie doniosłe akty pokuty i zadośćuczynienia Storyteller może przyznać dwa, a nawet trzy punkty. PERFEKCJONISTA Nie możesz wytrzymać niedoskonałości, nie w innych, a już na pewno nie w sobie. Nie tolerujesz też tych, którzy nie robią wszystkiego co w ich mocy aby uczynić wszystko w swym życiu dokładnym, odpowiednim i słusznym. Chociaż możesz być surowy w stosunku do innych, to właśnie co do siebie jesteś najbardziej krytyczny - wszystko musi być na swoim miejscu, a ty musisz robić wszystko najlepiej i być najlepszym. - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy ukończysz coś bezbłędnie, bez nawet jednej pomyłki, potknięcia, zranienia, zawahania czy zdezorientowania. PLANISTA (Plotter) Wszystko co robisz jest częścią planu. Niewiele rzeczy wychodzi od ciebie spontanicznie. Twoje plany są często długofalowe i zawiłe, wykraczając czasem poza życie śmiertelnych w nie uwikłanych. Szególy planu muszą być precyzyjne, gdyż uważasz, że każde jego zachwianie może spowodować ruinę. Planujesz wszystko w swoim życiu; każda rzecz, którą robisz wypełnia element większego scenariusza. Odejście od rutyny jest jedynie kłopotliwe, a nie paraliżujące. Jesteś osobą zorganizowaną, nie upośledzoną. Starasz się być dokładnym i precyzyjnym we wszystkim co zaplanowałeś. - Odzyskujesz do trzech punktów Siły Woli, gdy jeden z twoich planów zaowocuje w sposób dokładnie taki, jak przewidziałeś. TCHÓRZ (Poltroon) Stawanie kłopotom (lub czemukolwiek innemu) twarzą w twarz jest taktyką głupców i optymistów. Rozsądną drogą postępowania z kłopotami jest odwrócić się od nich. Chociaż niektórzy mogą mówić, że chowasz głowę w piasek, ale muszą też przyznać, że pozostawiasz je za plecami już przez dłuższy okres czasu, a wygląda na to, że będzie tak nieskończenie długo. Nigdy nie decydujesz się na konfrontację z czymś, czego możesz uniknąć ani też nigdy nie stajesz z niczym twarzą w twarz, chyba, że nie ma innej możliwości. Odwaga nie ma wysokiej pozycji na twej liście cnót, ale też linia pomiędzy odwagą a szaleństwem dla ciebie wirtualnie nie istnieje. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy unikniesz sytuacji lub problemu bez angażowania się w niego. POSZUKIWACZ POCHWAŁ Twoje poczucie własnej wartości polega całkowicie na opiniach innych. Poszukujesz akceptacji i pochwał i wiele uczynisz aby je osiągnąć - nawet ryzykując siebie i to, co kochasz. W przeciwieństwie do Pochlebcy nie myślisz o ochronie ani używaniu pozytywnych opinii innych dla własnej korzyści - po prostu potrzebujesz aprobaty i uznania dla samego ich posiadania by czuć i myśleć o sobie dobrze. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy inna postać bez premedytacji i szczerze obdarzy cię pochwałą, podziwem czy uznaniem. Gdy to uznanie jest naprawdę duże i/lub inna postać jest potężna lub również bardzo podziwiana Storyteller może przyznać więcej punktów. POCHLEBCA W wielkim porządku rzeczy jesteś mały, słaby i nieprzystosowany do życia. Twoją największą nadzieją jest znaleźć kogoś potężniejszego niż ty i przekonanie go by otoczył cię opieką. W zamian będziesz mu służył, wielbił go i słuchał. Zrobisz wszystko o co cię poprosi, chyba że postawi cię to w niebezpiecznej sytuacji. W każdego rodzaju niejasnej sytuacji przystaniesz do najsilniej wyglądającej osoby, deklarując się po jej stronie, wykonując mało potrzebne usługi i generalnie starając się wkraść w jej łaski. W ten sposób starasz się zyskać coś w rodzaju protekcji. Nie ma granicy, do której zniżysz się aby być akceptowanym, nie masz też dumy. - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy silniejsza postać, po której stronie się zdeklarowałeś działa w twojej obronie, czy to podczas słownej sprzeczki, czy konfliktu fizycznego. POSZUKIWACZ EMOCJI Żyjesz dla tej chwili niebezpieczeństwa, w której dostajesz dużą dawkę adrenaliny i czujesz, że żyjesz. Skoki ze skał do morza, bungee, czy też skakanie po dachach to tylko część kursu. Tak jak narkoman uzależniony jest od określonego rodzaju substancji, ty uzależniony jesteś od niebezpieczeństwa. W przeciwieństwie do innych, wychodzisz wyzwaniu naprzeciw, stawiając się w niebezpiecznych sytuacjach, testując granice swych możliwości. Trenujesz i pracujesz by być gotowym, jak to tylko możliwe na takie momenty, a potem ich poszukujesz. To jest to co cię wyodrębnia z mrowia paranoicznych tępaków, kręcących się w kółko i chowających się przed własnym cieniem. - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy dokonasz jakiegoś śmiałego wyczynu lub wyjdziesz cało z sytuacji prawie bez wyjścia, w której znalazłeś się umyślnie. tłum.Valdo