Niniejszy artykuł kierowany jest w szczególności do młodych MG, dla których rosnący w siłę bohaterowie zaczynają stwarzać problemy. 4 Doświadczony bohater Sharky W tym artykule chciałbym poruszyć pewien dobrze znany problem, na który możemy się natknąć w dowolnym systemie RPG. Chodzi tu o "doświadczonych" bohaterów graczy. Chciałbym udzielić wam drodzy MG (bynajmniej nie marynowane gobliny!) kilka własnych wskazówek kierowanych osobistym doświadczeniem (przykłady zostaną przedstawione na podstawie WFRP). Był sobie Dwinbar Shaggybrow, krasnolud, bezlitosny Łowca Czarownic, ex Kapłan Grungniego 1poz., ex Uczeń Czarodzieja. Jego współczynniki wy- nosiły: WW 78, S 7, WT 6. Żyw 13 itd. Ale czy aby osiągnąć taką pozycję odpowiednio na nią pracował (nie tylko toporem)? Czy na pewno zasłużyłna pełną chwały nieśmiertelność (Wt 6, Żyw 13), przestrzega kodeksu, jest wzorowym łowcą? Pamiętajcie że mechaniką gry nie żądzą same zasady. Zasada jest niczym jeśli przeczy rozsądkowi!!! Teraz rada: Spójrz drogi MG na pochodzącą z bestiariusza charakterystykę człowieka, potem jednego z podległych Ci bohaterów graczy i porównaj je. Różnica jest widoczna na pierwszy rzut oka!!! Teraz spójrz na charakterystykę orka i w odpowiedni sposób ją przerób. Każdy potwór gdzieś mieszka, gdzieś gdzie na pewno rządzą jakieś zasady, hierarchia. Gdzieś, gdzie można się czegoś nauczyć. Każdy ma dla siebie specyficzne zdolności. Jstnieją lepsi i gorsi. Spróbuj wymyślić kilka profesji które mogą być prezentowane przez orków czy snotlingów. Dobrym przykładem może być struktura skavenów, czy chociażby głupiutka przygódka "Brudni, brzydcy i zieloni". Nawet osobnicy z Int 15 myślą na swój sposób, wiedząc w którym miejscu najlepiej się ukryć, czy urządzić zasadzkę. Wiedzą też, że najlepiej jest uniknąć lub odparować cios niż potem zbierać swoje kończyny (nie zawsze wiedzą, ale czasami :). To chyba tyle! Miłego grania! Marcin 'Sharky' Smoła Tarnów XII.96