Archetypy





   ARCHITEKT
   Twój  zmysł docelowości wykracza poza twe normalne potrzeby; starasz się
storzyć  coś co miałoby trwałą wartość dla innych, którzy przyjdą po tobie.
Ludzie  potrzebują  wielu  rzeczy,  a  ty  masz satysfakcję dostarczając im
wszystkiego  co  w twojej mocy.  Jesteś typem osoby starającej się stworzyć
coś  wartościowego:   zbudować  miasto, założyć nową firmę lub w jakiś inny
sposób  pozostawić  trwałą spuściznę.  Wielu amerykańskich pionierów było z
natury Architektami.
   - Odzyskujesz Siłę Woli gdy stwarzasz lub ustanawiasz coś znaczącego lub
o trwałej wartości.


   BON VIVANT
   Życie  jest  bezcelowe, płytkie, bez znaczenia - więc baw się tak dobrze
jak  to  tylko  możliwe.   Rzym  może  płonąć,  lecz ty będziesz pił wino i
śpiewał  pieśni.   Hedonista,  sensualista,  sybaryta i lew salonowy, słowa
surowość,  samozaparcie  i  samodyscyplina  nie  istnieją  w  twoim  życiu.
Zdecydowanie  preferujesz  koncepcję  stałego  dogadzania sobie.  Nadal nie
przeszkadza  ci  trochę  ciężkiej pracy jeżeli po jej zakończeniu czeka cię
dobra  zabawa.   Większość  Bon  Vivant`ów  ma  niską Samokontrolę ponieważ
bardzo lubią przesadę.
   - Odzyskujesz Siłę Woli gdy naprawdę dobrze się bawiłeś i możesz w pełni
wyrazić  swoją  radość  (lub  być może więcej punktów po szczególnie udanej
nocy).


   ZBIR
   Znany  jesteś jako awanturnik, gbur i twardziel, i zachwyca cię znęcanie
się nad słabymi.  Rzeczy zawsze muszą być po twojemu i nie tolerujesz tych,
którzy  wchodzą  ci  w  drogę.   Potęga i siła są wszystkim co szanujesz; w
rzeczy  samej,  masz  wzgląd  tylko na tych, którzy udowodnili ci swą siłę.
Nie  widzisz  nic  złego  w  zmuszaniu  innych  do robienia tego co chcesz.
Niczego  nie lubisz bardziej jak szykanować, zrażać do siebie, przeszkadzać
i  zastraszać  tych, do których czujesz pogardę - a jest ich wielu.  Nie są
ci  całkowicie  obce uprzejmość czy żal lecz chowasz się przed swym własnym
poczuciem  słabości  pod  maską okrucieństwa w stosunku do innych.  Chociaż
większość Zbirów nienawidzi słabych, kilku zostało ich obrońcami.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy  przez zastraszenie lub przemoc fizyczną
zmuszasz innych do robienia tego co chcesz.


   OPIEKUN (Caregiver)
   Zawsze  starasz  się  pomóc tym wokół ciebie, usiłując ulżyć w potrzebie
czy  smutku osób, którym się nie powiodło.  Ludzie wokół ciebie polegają na
twym  wsparciu  i  sile  by  utrzymać  równowagę.   Jesteś  tym, do którego
zwracają się inni gdy mają jakiś problem.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy  z  pozytywnym  skutkiem  ochronisz  lub
wesprzesz  kogoś  innego.   Może  to  być tak małe jak uśmiech wsparcia lub
ramię,  na  którym  można  się  podeprzeć w danym momencie.  Musisz w jakiś
sposób pomóc innej osobie, choć nie powinna ona otwarcie o tym wiedzieć.


   DZIECKO
   Twoja  osobowość  i  temperament  są nadal niedojrzałe:  dzieciak, który
nigdy nie dorósł.  Chociaż potrafisz (na szczęście) zadbać o siebie, wolisz
bezpieczeństwo bycia pilnowanym przez innych.  Często szukasz kogoś, kto by
na  ciebie  uważał  -  kogoś  w rodzaju opiekuna.  Niektórzy widzą cię jako
zepsutego  smarkacza,  inni  jako  cherubinka,  na którym nie odcisnęło się
jeszcze  zło tego świata.  Jest to bardzo pospolity archetyp wśród Krewnych
stworzonych gdy byli jeszcze młodzi, a następnie dojrzeli umysłowo lecz nie
emocjonalnie.
   -  Odzyskujesz Siłę Woli gdy ktoś robi coś by ci pomóc bez widocznej dla
niego korzyści.


   KONFORMISTA
   Jesteś  podążającym.  Obejmowanie przywództwa nie jest w twoim stylu.  Z
łatwością  się  dopasowujesz,  dostosowujesz,  dostrajasz  i  odnajdujesz w
każdej   sytuacji,   w   której   się   znajdziesz.    Biegniesz  w  stronę
najjaśniejszej  gwiazdy,  osoby,  którą  uważasz za najlepszą, wiążąc z nią
swój  los.   Jest  dla ciebie i za trudne i nie na miejscu iść pod prąd czy
buntować  się.   Nienawidzisz  braku  porządku  i  stabilizacji i wiesz, że
poprzez wspacie silnego przywódcy zapobiegasz chaosowi.  Wszystkie stabilne
grupy potrzebują swego rodzaju Konformisty.
   - Odzyskujesz Siłę Woli gdy twoja grupa ukończyła coś dzięki twej pomocy
i wsparciu.


   OSZUST (Conniver)
   Jaki  sens  ma ciężka praca kiedy można osiągnąć coś nic nie robiąc?  Po
co  więc harować, gdy odpowiednio podchodząc do ludzi możesz osiągnąć to co
chcesz?   Zawsze  starasz  się znaleźć prostszy sposób, łatwiejszą drogę do
sukcesu  i bogactwa.  Niektórzy mogą nazwać to co robisz szwindlem, a nawet
ewidentym  złodziejstwem,  ale ty wiesz, że robisz to co każdy tylko robisz
to lepiej.  Dodatkowo traktujesz to jako grę, w której przechytrzenie kogoś
sprawia  ci  wielką  przyjemność.  Oszuści grają wiele ról, więc możesz być
złodziejem, szwindlerem, naciągaczem itp.
   -  Odzyskujesz  Siłę Woli gdy uda ci się namówić kogoś do zrobienia tego
czego chcesz.


   GBUR (Curmudgeon)
   Z charakteru jesteś kłótliwy i nieuprzejmy, bierzesz wszystko na serio i
znajdujesz  niewiele  pociechy w życiu (chociaż możesz mieć wyjątkowo cięty
dowcip).   Cynizm  to  twoje  drugie  imię;  to  narzędzie, którym osądzasz
wszystko  w  życiu.  Masz dobrze sprecyzowane pojęcie o tym jak funkcjonuje
otoczenie, szczególnie jeżeli chodzi o arenę ludzkich zachowań.  Idiotyczne
poczynania innych już dawno temu przestały cię zaskakiwać.
   -   Odzyskujesz   Siłę  Woli  gdy  ktoś  zrobi  coś  głupiego,  tak  jak
przewidziałeś.   Swe  przewidywania  musisz zadeklarować albo na głos innym
graczom, albo w tajemnicy Storytellerowi.


   DEWIANT
   Zawsze  znajdą  się ludzie, którzy nie pasują, a ty jesteś właśnie takim
heretykiem.   Twoje  poglądy,  motywacje i zmysł przyzwoitości są całkowitą
antytezą  status  quo.   Nie  jesteś o tyle buntownikiem bez celu co raczej
niezależnym  myślicielem,  który  nie  należy  do  społeczeństwa,  w którym
wyrósł.  Nie dałbyś grosza za ludzką moralność, ale sam przestrzegasz swego
własnego,  dziwnego  kodeksu postępowania.  Dewiantów cechuje z reguły brak
szacunku do innych, a niektórzy mają naprawdę dziwne upodobania i potrzeby.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy  uda  ci się wtrącić swoje trzy grosze w
sprawy  danej  społeczności  i  ich poglądów bez ściągania na siebie odwetu
(częściej będzie to społeczność wampirza niż ludzka).


   DYREKTOR
   Nienawidzisz  chaosu  i  nieporządku, i starasz się obejmować kontrolę i
organizować  rzeczy  aby  powstrzymać anarchię.  Lubisz dowodzić, żyjesz by
organizować  i nałogowo starasz się aby wszystko gładko działało.  Opierasz
się  bez  wyjątków na własnym osądzie i skłaniasz do myślenia w kategoriach
czarne-białe:  "To nie będzie działać", "Jesteś ze mną lub przeciwko mnie",
"Można to zrobić na dwa sposoby - mój sposób i zły sposób."
   -  Odzyskujesz  Siłę Woli gdy dana jest ci szansa przewodzenia grupie, z
którą uda ci się wykonać jakieś zadanie.


   FANATYK
   Pochłania  cię jakaś idea; to pierwszorzędna siła w twym życiu, na dobre
i  na  złe.   Każda  uncja  krwi  i  pasji,  którą  posiadasz  jest  na nią
ukierunkowana; w rzeczy samej możesz nawet czuć się winny spędzając czas na
czym  innym.   Nie  pozwolisz aby cokolwiek stanęło ci na drodze - w każdym
bądź  razie  nic  czego  nie dałoby się przejść.  Ty oraz inni wokół ciebie
możecie  cierpieć,  ale  twoja  sprawa jest wszystkim - cel uświęca środki.
Zanim zaczniesz grę określ swą ideę czy sprawę oraz zdefiniuj w jaki sposób
wpłynie to na twoje zachowanie.
   - Odzyskujesz Siłę Woli gdy ukończysz coś co przybliża cię do twej idei.


   GALANT
   Jesteś  w takim samym stopniu błyskotliwy co amoralny; niektórzy widzą w
tobie  hultaja,  Don Juan`a, rozpustnika, kochanka lub po prostu próżniaka,
lecz  ty  uważasz  się za wszystko powyższe.  Doskonały aktor, uwielbiający
robić  tak  duży  szum wokół rzeczy jak to tylko możliwe, nic nie przyciąga
twej  uwagi  tak  bardzo jak doceniająca cię publiczność.  Kochasz ludzi, a
jeszcze  bardziej kochasz robić na nich wrażenie.  Niewykluczone, że możesz
być  najlepszym  kochankiem, lecz w takim samym stopniu satysfakcjonuje cię
uganianie  się  za  przedstawicielami  płci przeciwnej, jak samo zbliżenie.
Galanci  różnią  się  bardzo  pod  względem  ambicji  i temperamentu, a nie
jednoczy ich nic więcej jak chęć przykuwania uwagi.
   -  Odzyskujesz  Siłę Woli gdy uda ci się olśnić lub zrobić duże wrażenie
na innej osobie.  Sędzią jest zawsze Storyteller, nawet jeżeli zaangażowane
są postacie graczy.


   ŻARTOWNIŚ (Jester)
   Jesteś  błaznem,  idiotą,  dowcipnisiem,  clownem  lub  komikiem.  Stale
szukasz  w każdej sytuacji czegoś zabawnego, usilnie starając się walczyć z
własnymi  falami  depresji.   Nienawidzisz  smutku  i  bólu, stale próbując
odwrócić uwagę innych od ciemnych stron życia.  Czasem zrobisz wszystko aby
zapomnieć  o  istnieniu  cierpienia.   Twoje  osobiste  poczucie humoru nie
zawsze  może  bawić twych przyjaciół, lecz sprawia, że czujecie się lepiej.
Niektórym Żartownisiom udaje się uciec od męki i są naprawdę szczęśliwi ale
większość nigdy nie znajduje wyzwolenia.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy  podniesiesz  ducha  osób  wokół ciebie,
szczególnie  jeżeli  równocześnie  sam  jesteś w stanie uciec przed własnym
cierpieniem.


   SĘDZIA
   Jako pośrednik, rozjemca, arbiter, mediator i pacyfikator zawsze starasz
się  zmienić  wszystko  na  lepsze.   Szczycisz  się  swoją racjonalnością,
sprawiedliwością  osądu  i  umiejętnością  racjonalnego  wyjaśniania danych
faktów.   Usiłujesz  promować  prawdę  lecz  wiesz  jak  trudne  jest to do
osiągnięcia.   Szanujesz  sprawiedliwość  gdyż jest to jedyny sposób w jaki
prawda  może  zapanować.   Z twojego punktu widzenia ludzie to zasoby ale z
rodzaju  najtrudniejszych  do  okiełznania  i  wykorzystania.  Nienawidzisz
nonsensowności  oraz  sprzeczności,  a  także  unikasz  dogmatyzmu.  Czasem
Sędziowie  są  dobrymi  przywódcami  lecz  ich brak wizji może prowadzić do
utrzymywania status quo zamiast do poszukiwania lepszych dróg.
   -  Odzyskujesz  Siłę Woli gdy jesteś w stanie oddzielić prawdę z gąszczu
kłamstw  lub  jesteś  w stanie przekonać strony konfliktu do zaakceptowania
twego osądu.


   SAMOTNIK
   Jesteś  typem  osoby,  która  jest  zawsze  sama,  nawet w środku tłumu,
wędrowcem,  łowcą,  samotnym  wilkiem.  Chociaż inni mogą myśleć, że jesteś
opuszczony,  zapomniany,  wyizolowany  lub zdystansowany to prawdą jest, że
ponad  wszelkie  towarzystwo  preferujesz swoje własne.  Jest wiele powodów
dlaczego  taki  jesteś:   może nie rozumiesz ludzi, może rozumiesz ich zbyt
dobrze, może inni cię nie lubią, może lubią zbyt bardzo, lub może po prostu
jesteś zagubiony we własnych myślach.  To wyłącznie twoja sprawa.
   -  Kiedy  uda ci się samemu czegoś dokonać, bez pomocy innych, ale nadal
czegoś  co  pomoże grupie w jakiś sposób, odzyskujesz Siłę Woli w oparciu o
znaczenie dokonanego czynu.


   MĘCZENNIK
   Wszyscy  mają  w sobie coś z męczennika, ale niewielu działa w oparciu o
to.   Jeszcze  mniej  licznych  satysfakcjonuje  życie  Męczennika, lecz ty
jesteś  jednym z nich.  Twoja chęć poświęcania się bierze swoje źródła albo
z   niskiej  samooceny,  albo  z  uczucia  bezsilności,  albo  z  wyjątkowo
rozwiniętego  uczucia  miłości.  Jesteś w stanie wytrzymać długie i ciężkie
cierpienia  za  swoje wierzenia i ideały.  W najgorszym przypadku Męczennik
oczekuje  współczucia  i  uwagi  ze  strony  innych  ze  względu  na  swoje
cierpienie i może nawet udawać przesadzone upokorzenie i ból.  W najlepszym
przypadku  Męczennik  wybierze raczej zranienia lub nawet Ostateczną Śmierć
niż wyrzeknie się swej religii, poglądów, pryncypiów, idei lub przyjaciół.
   -  Odzyskujesz Siłę Woli gdy poświęcisz się w faktyczny i natychmiastowy
sposób za swoje poglądy lub inną osobę.


   BUNTOWNIK
   Jesteś  malkontentem,  obrozoburcą  i wolnym opozycjonistą.  Cechuje cię
taka  niezależność  myślowa  i  wolna  wola, że unikasz przyłączania się do
jakiejkolwiek  określonej sprawy lub ruchu.  Jesteś po prostu sobą i chcesz
tylko  wolności  by  być  sobą.  Nie jest z ciebie dobry poplecznik ani też
dobry  przywódca  (chyba,  że twoi zwolennicy chcą iść za tobą gdziekolwiek
ich  poprowadzisz).   Aż  do  głupoty  starasz  się  być niesubordynowany w
stosunku do autorytetów.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy twój bunt przeciwko status quo okaże się
wyjść na dobre.


   PRZETRWACZ (Survivor)
   Niezależnie  od  tego  co  by się działo, starasz się przetrwać.  Możesz
przetrzymać,  przejść,  przeczekać,  przeżyć  i  wyjść cało z niemal każdej
sytuacji.   Chociaż  droga  jest coraz cięższa - idziesz.  Nigdy nie mówisz
umrzeć  i nigdy sĄę nie poddajesz - nigdy.  Nic nie złości cię bardziej niż
osoba, która nie stara się by było lepiej lub która poddaje się bezimiennym
siłom wszechświata.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy  przetrwasz  trudną sytuację dzięki swej
błyskotliwości i wytrwałośći.


   TRADYCJONALISTA
   Jesteś  ortodoksyjny, konserwatywny i wyjątkowo tradycjonalistyczny.  To
co  było dla ciebie dobre gdy byłeś młody jest dobre i teraz.  Prawie nigdy
się  nie  zmieniasz.   Generalnie  przeciwny jesteś zmianom z powodu samych
zmian  -  czy  jest  potrzeba  by  je  robić?  Niektórzy mogą cię uważać za
starego  sknerę,  reakcjonistę  lub po prostu staroświeckiego.  Starasz się
ciągle utrzymywać status quo.
   - Odzyskujesz Siłę Woli gdy obronisz status quo i zapobiegniesz zmianom.


   WIZJONER
   Jest bardzo niewielu odważnych, silnych lub pełnych wyobraźni na tyle by
spojrzeć  poza dławiące opinie społczeństwa i standardowe wzorce myślenia i
zobaczyć  coś więcej.  Społeczeństwo traktuje takich ludzi z szacunkiem ale
i lekceważeniem - bo to właśnie Wizjonerzy błądzą ale równocześnie prowadzą
społeczeństwo   ku   przyszłości.    Możesz  być  spirytualistą,  szamanem,
przedstawicielem New Age, mistykiem, filozofem lub wynalazcą ale kimkolwiek
jesteś,   zawsze   szukasz   czegoś   więcej.    Operujesz  poza  granicami
konwencjonalnych  wyobrażeń  i  stwarzasz  nowe możliwości.  Chociaż możesz
nosić   głowę   w  chmurach  lub  mieć  niepraktyczne  zamiłowania,  jesteś
wypełniony nowymi spostrzeżeniami i pomysłami.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy  jesteś  w  stanie  przekonać  innych by
uwierzyli  w  twe marzenia i kroczyli kursem wydarzeń wyznaczonym przez twą
wizję przyszłości.


   AUTOKRATA
   Musisz mieć całkowitą kontrolę nad sytuacją, całkowitą kontrolę nad tymi
wokół  ciebie  i tak dużo kontroli nad przeznaczeniem, jak tylko potrafisz.
Kontrola  jest  jedyną  rzeczą,  którą  rozumiesz; to jest to co wyznajesz.
Autorytet   jest  tym,  czego  pragniesz  i  jest  tym,  co  zyskujesz  gdy
posiądziesz  kontrolę.   Im  większy masz autorytet, tym większa jest twoja
sfera  kontroli.   Ręka rękę myje.  Inni mogą uważać cię za dominatora, ale
oni  po  prostu  nie są odpowiedni do tej roboty - ty jesteś jedynym, który
potrafi to zrobić.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli  gdy udy ci się zyskać całkowitą kontrolę nad
sytuacją dotyczącą innych jednostek.


   AUTYSTA
   Ukrywasz  swe  tajemnice  przed  innymi.   Co ważniejsze, ukrywasz swego
prawdziwego  siebie.  Każdy, kto cię rozumie może cię zranić, więc nikt nie
może   zobaczyć   prawdziwego   ciebie  lub  nawet  się  do  tego  zbliżyć.
Uzewnętrznij  tak niewiele z siebie jak to tylko możliwe, przyjmij fałszywą
osobowość,  ale po prostu miej pewność, że nikt nie odkryje prawdy o tobie.
Wiedza  jest  potęgą, a ci którzy cię poznali mogą ci zrobić wszystko czego
zapragną.
   -  Odzyskujesz  punkt  Siły  Woli  gdy inna osoba przyzna, że nie jest w
stanie  cię zrozumieć lub gdy ktoś przyjął fałszywe założenia w stosunku do
ciebie, co okazało się korzystne.


   AVANT-GARDE
   Musisz   być   zawsze   na   nagłówkach   -  zawsze  pierwszy  z  nowymi
wiadomościami,  tańcem,  trendem  w modzie lub odkryciem w sztuce.  Nic nie
boli  cię  bardziej niż usłyszenie wiadomości z drugiej ręki, lub ktoś inny
mówiący  ci  o  świetnej  nowej  kapeli.   Nowe  odkrycia  to twoje życie i
poświęcasz  wiele  czasu  i  wysiłku by być na bieżąco.  W końcu jeżeli nie
jesteś na przodzie to nie jesteś nigdzie.
   - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy jesteś pierwszy z nowymi wiadomościami
lub innym znaczącym odkryciem.


   KAWALER
   Jesteś  odważny,  dzielny i nieustraszony na tyle na ile potrzeba być by
wypełnić swoją służbę.  Jesteś bohaterem starającym się żyć dla chwalebnych
ideałów i wzorów sprawiedliwości.  Poprzez obronę tego co dobre starasz się
ochronić społeczeństwo, które uczyniło cię tym, kim jesteś.  Jeżeli Kawaler
to  twoja  Natura,  a  twoje  Człowieczeństwo  kiedykolwiek spadnie poniżej
czterech,  będziesz musiał wybrać nową Naturę.  Prawdopodobnie nienawidzisz
Dewiantów, chociaż nie zawsze możesz ich rozpoznać.
   -  Odzyskujesz  trzy  punkty  Siły  Woli, gdy uda ci się jakieś znaczące
osiągnięcie, które pozytywnie wpłynie na grupę, do której należysz.


   KONKURENT
   Kieruje  tobą  potrzeba  wygrywania za wszelką cenę.  Dreszcz zwycięstwa
jest  jedynym  jaki zauważasz; to rzecz, która cię prowadzi.  Uważasz życie
za współzawodnictwo, a społeczeństwo za dychotomię wygranych i przegranych.
Wierzysz  we  wszystkie  hasła  świata  interesu  - "Jeżeli nie jesteś psem
przewodzącym,  widok  nigdy  się  nie  zmienia.",  "Nie ma nagród za drugie
miejsce", "Zjedz lub zostaniesz zjedzony".  Starasz się przekształcić każdą
sytuację w swego rodzaju zawody, jest to jedyny sposób w jaki możesz się do
czegoś  odnieść.  Jesteś w stanie współpracować z innymi, ale tylko poprzez
przekształcenie  relacji  w  grupie  w  inny  konkurs:  musisz być liderem,
najproduktywniejszym,   najniezawodniejszym   lub  najbardziej  lubianym  -
cokolwiek, byleby oznaczało to wygraną w ten czy inny sposób.
   - Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy wygrasz jakiegoś rodzaju konkurencję,
formalną czy nieformalną.  Za wywierające naprawdę duże wrażenie zwycięstwo
Storyteller może przyznać więcej punktów.


   POWIERNIK (Confidant)
   Rozumiesz  ludzi,  a  co  najważniejsze  - lubisz ich.  Pomagasz poprzez
wysłuchanie  i  poradę.   Ludzie zwierzają ci się, a ty w rewanżu doradzasz
im,  z  reguły  dobrze  (chociaż czasem ta rada jest bardziej korzystna dla
ciebie, niż dla odbiorcy).  Jesteś bardzo zainteresowany innymi ludźmi, kim
są,  co  robią.   Fascynują  cię  osobowości,  jak również piękno i choroba
ludzkiej natury.
   -  Odzyskujesz  punkt Siły Woli, gdy jakaś osoba zwierzy ci się z czegoś
osobistego lub intymnego.


   KRYTYK
   Nic  na świecie nie powinno być akceptowane bez drobiazgowego zbadania i
przetestowania.   Nic  nie  jest  doskonałe, a skazy muszą być wytknięte by
były  wszystkim znane dla ich własnego dobra.  Masz wysokie wymagania co do
wszystkiego, wymagania, które muszą zostać spełnione.  Wykształcasz te same
ideały  w  innych, ponieważ braki i niskie standardy redukują stopę życiową
każdego.   Inni później ci podziękują, wkrótce kiedy odkryją jasność twojej
perspektywy.  Doszukujesz się i eksponujesz niedoskonałości w każdej osobie
i  rzeczy  jaką  napotkasz.   Nie jesteś usatysfakcjonowany niczym, co jest
mniej  niż  doskonałe,  chyba,  że  jest  to  w  tobie - w końcu nie jesteś
perfekcjonistą.
   -   Odzyskujesz  punkt  Siły  Woli,  gdy  uda  ci  się  odkryć  znaczącą
niedoskonałość, która uciekła uwadze innych.


   UCZCIWIEC
   Nie jesteś osobą wybuchową ani pobudliwą; za wszelką cenę powstrzymujesz
się  przed  mówieniem  kłamstw i złodziejstwem.  Wyrosłeś by być uczciwym i
otwartym,  całe życie (i ożywienie) trzymając się tych prostych prawd.  Nie
jesteś dogmatykiem i nie naciskasz innych by żyli tak jak ty, także i sobie
nie  tworząc  skomplikowanego  zestawu  reguł.   Umiesz  dostosowywać swoje
zachowanie,  ale  zawsze ostrożnie rozważasz poczynania niezgadzające się z
twymi poglądami.
   -  Odzyskujesz  do  pięciu punktów Siły Woli gdy twoja uczciwość zrani w
jakiś  sposób  ciebie  lub  twoich  przyjaciół,  lecz potem okazuje się, że
pomaga.   Innymi  słowy, twoja uczciwość okazuje się być odpowiednią metodą
poczynań, nawet z pragmatycznego punktu widzenia.


   RUTYNISTA
   Oddany  jesteś  nigdy  nie  łamanej  rutynie  swojego  życia, odrzucając
wszystko  co łamie twoje nawyki i ustanowione zwyczaje.  Nieważne jak pilna
czy słuszna dana sprawa może być, ochrona ustanowionych praktyk i czynności
jest  ważniejsza.   Pojedyncze  decyzje i rozważania są chwiejne, natomiast
rutyny  i  ustanowione  czynności  są  wydestylowaną mądrością lat, a nawet
dekad  podejmowania decyzji.  Rutyny są tym co oddziela porządek od chaosu.
Robisz wyjątek raz, a ustanawiasz niebezpieczny precedens, robisz dwa razy,
a drzwi do anarchii stoją otworem.
   -  Odzyskujesz  punkt Siły Woli gdy ochronisz swoje ustalone rutyny oraz
gdy unikniesz powtórnego analizowania czegokolwiek lub podejmowania decyzji
w  jakiejś  sprawie w oparciu o jej specyficzne cechy.  Zależnie od decyzji
Storyteller  może  przyznać  więcej  punktów  za ważne czyny uogólniające o
dużym znaczeniu.


   MANIPULATOR
   Zawsze fascynowali cię inni.  Dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się
zachowują?   Jakie  myśli  i emocje mają wpływ na ich czyny.  Intryguje cię
proces  poznawczy,  wpływający na wybory, których dokonują.  Czasami zwykłe
zadawanie ludziom pytań może dostarczyć ważnych informacji, lecz często nie
rozumieją  oni swych własnych motywacji i niepokojów.  W takich przypadkach
łatwiej  jest aranżować sytuacje - eksperymenty, jeśli wolisz - by zobaczyć
jak  się  zachowają.   Próbujesz  manipulować  tymi  sytuacjami dla własnej
korzyści  aby  uzyskać  więcej informacji o wybranych obiektach.  Niektórzy
mogą  uważać  te  eksperymenty  za  okrutne,  lecz ty uznajesz je za czysto
naukową konieczność.
   -  Odzyskujesz  Siłę  Woli,  gdy  uda  ci  się  zaaranżować incydent lub
sytuację,  pozwalającą  ci  uzyskać nowe spojrzenie na sferę psychiki twego
obiektu badań.


   MASOCHISTA
   Lubisz  przekraczać  granicę  i  zobaczyć, jak wiele możesz znieść - jak
wielki  ból  wytrzymasz  zanim się załamiesz.  Zyskujesz pewną satysfakcję,
wynikającą   ze   znoszenia   poniżeń,  deprawacji,  a  nawet  okaleczenia,
szczególnie  wtedy,  gdy  ty sam jesteś przyczyną swojego cierpienia i masz
nad  tym  pewną  kontrolę.   Zdajesz sobie sprawę, że twoja potrzeba jest w
pewien  sposób skrzywieniem, ale wiesz że nie jesteś wariatem.  Taki już po
prostu jesteś.
   -  Odzyskujesz  do  dwóch  punktów  Siły Woli, gdy cierpisz w jakiś nowy
sposób.


   POŚREDNIK
   Swiat  jest  pełen  ludzi,  którzy czegoś chcą; czasem chcą tego samego.
Niektórzy  mają  to czego inni chcą i są chętni do zawarcia transakcji, ale
po  prostu  nie  wiedzą,  jak  zacząć.   Ci  ludzie  często mają dokuczliwe
problemy z odnajdywaniem i komunikowaniem się nawzajem.  I tu wkraczasz ty.
Poświęcasz   się  pośredniczeniu  między  ludźmi  -  wypełniając  potrzeby,
rozwiązując spory i generalnie pomagając ludziom rozmawiać ze sobą.  Jesteś
dyplomatą, średnim rodzeństwem, stale osobą w środku.
   -  Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy zadziałasz jako środek pomiędzy dwoma
jednostkami   lub   grupami,   a   kolejny   punkt   za   doprowadzenie  do
satysfakcjonującej obie strony konkluzji.  Storyteller może przyznać więcej
punktów za wyróżniającą się mediację.


   OPTYMISTA
   "Wszystko  będzie  dobrze"  -  to motto twojego życia i wiesz, że jeżeli
pozostaniesz  uśmiechnięty  i  przestaniesz się martwić, twoje problemy nie
będą  istnieć  wiecznie.   Niektórzy  uważają  cię za głupca, ale nawet oni
muszą  przyznać,  że  jesteś  od nich szczęśliwszy.  Oczywistym jest, że od
czasu  do czasu napotkasz trudności, ale nie ma co zamartwiać się na zapas.
"Don`t worry, be happy" i miłego dnia.
   - Odzyskujesz Siłe Woli, gdy wszystko poszło dobrze, tak jak mówiłeś, że
pójdzie.   Musisz  przepowiedzieć  taki  rezultat  na  głos  graczom,  albo
Storytellerowi.


   PEDAGOG
   Byłeś  w  kilku  miejscach, widziałeś kilka rzeczy i podłapałeś co nieco
podczas  tej  drogi  -  i  lubisz  opowiadać  każdemu  czego się nauczyłeś.
Nauczanie jest twym powołaniem, choć niekoniecznie zawodem.  W swoim czasie
widziałeś,  jak niedoświadczenie i ignorancja prowadziły do różnego rodzaju
klęsk  i  niepowodzeń,  i  za  bardzo  nad tym ubolewasz, aby stać z boku i
przyglądać  się.   Oddany  jesteś  przekazywaniu  tego, czego się nauczyłeś
innym, dla ich własnej korzyści, nie tylko umiejętności i wiedzy, ale także
mniej  namacalnych  pokładów życiowej mądrości i doświadczenia.  Gdyby dano
ci szansę, mógłbyś nauczać innych przez godziny.
   -  Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy widzisz (lub odkryjesz), że ktoś coś
zyskał, dzięki temu, czego go nauczyłeś lub pokazałeś.


   PENITENT
   Jesteś  niegodny,  grzeszny, podły, nikczemny, bez cnót.  Nie masz prawa
istnieć,  ani  nie  jest ci dane odkupienie.  Z powodu niskiego mniemania o
sobie  albo też w wyniku poważnego wstrząsu psychicznego mającego miejsce w
przeszłości zmuszony jesteś spędzić życie pokutując za to kim jesteś, czego
ci  brak,  lub  za  to  co  zrobiłeś.   Jesteś to winien Stworzeniu, przede
wszystkim  w  sensie skruchy za zbrodnię własnej egzystencji.  Nocą starasz
się  poprawiać  w  swych  słabościach,  a  twój  conocny koszmar pozwala ci
wreszcie  zapanować  nad nimi.  Ale wiesz, że jesteś słaby i bez nadziei na
przyszłość.
   -  Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy zrobisz dobry uczynek komuś dla kogo
(w   rzeczywistości  lub  w  urojeniu)  stanowiłeś  niewygodę,  udrękę  lub
niebezpieczeństwo.   Za szczególnie doniosłe akty pokuty i zadośćuczynienia
Storyteller może przyznać dwa, a nawet trzy punkty.


   PERFEKCJONISTA
   Nie możesz wytrzymać niedoskonałości, nie w innych, a już na pewno nie w
sobie.  Nie tolerujesz też tych, którzy nie robią wszystkiego co w ich mocy
aby  uczynić  wszystko  w  swym  życiu  dokładnym,  odpowiednim i słusznym.
Chociaż  możesz  być  surowy  w stosunku do innych, to właśnie co do siebie
jesteś  najbardziej  krytyczny  -  wszystko musi być na swoim miejscu, a ty
musisz robić wszystko najlepiej i być najlepszym.
   -  Odzyskujesz  punkt  Siły Woli gdy ukończysz coś bezbłędnie, bez nawet
jednej pomyłki, potknięcia, zranienia, zawahania czy zdezorientowania.


   PLANISTA (Plotter)
   Wszystko  co  robisz  jest  częścią  planu.  Niewiele rzeczy wychodzi od
ciebie   spontanicznie.   Twoje  plany  są  często  długofalowe  i  zawiłe,
wykraczając czasem poza życie śmiertelnych w nie uwikłanych.  Szególy planu
muszą   być  precyzyjne,  gdyż  uważasz,  że  każde  jego  zachwianie  może
spowodować  ruinę.   Planujesz  wszystko  w swoim życiu; każda rzecz, którą
robisz  wypełnia  element  większego  scenariusza.  Odejście od rutyny jest
jedynie  kłopotliwe,  a  nie paraliżujące.  Jesteś osobą zorganizowaną, nie
upośledzoną.   Starasz  się  być  dokładnym  i  precyzyjnym we wszystkim co
zaplanowałeś.
   -  Odzyskujesz  do  trzech  punktów Siły Woli, gdy jeden z twoich planów
zaowocuje w sposób dokładnie taki, jak przewidziałeś.


   TCHÓRZ (Poltroon)
   Stawanie  kłopotom (lub czemukolwiek innemu) twarzą w twarz jest taktyką
głupców  i  optymistów.   Rozsądną  drogą  postępowania  z  kłopotami  jest
odwrócić  się  od  nich.   Chociaż niektórzy mogą mówić, że chowasz głowę w
piasek,  ale  muszą  też  przyznać, że pozostawiasz je za plecami już przez
dłuższy  okres  czasu,  a wygląda na to, że będzie tak nieskończenie długo.
Nigdy  nie decydujesz się na konfrontację z czymś, czego możesz uniknąć ani
też  nigdy  nie  stajesz  z  niczym  twarzą w twarz, chyba, że nie ma innej
możliwości.   Odwaga  nie  ma wysokiej pozycji na twej liście cnót, ale też
linia pomiędzy odwagą a szaleństwem dla ciebie wirtualnie nie istnieje.
   -  Odzyskujesz  punkt Siły Woli, gdy unikniesz sytuacji lub problemu bez
angażowania się w niego.


   POSZUKIWACZ POCHWAŁ
   Twoje  poczucie  własnej  wartości polega całkowicie na opiniach innych.
Poszukujesz  akceptacji  i pochwał i wiele uczynisz aby je osiągnąć - nawet
ryzykując  siebie  i  to,  co  kochasz.  W przeciwieństwie do Pochlebcy nie
myślisz  o  ochronie  ani  używaniu  pozytywnych  opinii innych dla własnej
korzyści  -  po  prostu  potrzebujesz  aprobaty  i  uznania  dla samego ich
posiadania by czuć i myśleć o sobie dobrze.
   -  Odzyskujesz  punkt  Siły  Woli,  gdy  inna  postać bez premedytacji i
szczerze  obdarzy cię pochwałą, podziwem czy uznaniem.  Gdy to uznanie jest
naprawdę  duże i/lub inna postać jest potężna lub również bardzo podziwiana
Storyteller może przyznać więcej punktów.


   POCHLEBCA
   W  wielkim  porządku  rzeczy  jesteś  mały,  słaby i nieprzystosowany do
życia.   Twoją największą nadzieją jest znaleźć kogoś potężniejszego niż ty
i  przekonanie  go  by  otoczył  cię  opieką.  W zamian będziesz mu służył,
wielbił  go i słuchał.  Zrobisz wszystko o co cię poprosi, chyba że postawi
cię  to  w  niebezpiecznej  sytuacji.  W każdego rodzaju niejasnej sytuacji
przystaniesz  do  najsilniej  wyglądającej  osoby,  deklarując  się  po jej
stronie, wykonując mało potrzebne usługi i generalnie starając się wkraść w
jej  łaski.   W ten sposób starasz się zyskać coś w rodzaju protekcji.  Nie
ma granicy, do której zniżysz się aby być akceptowanym, nie masz też dumy.
   -  Odzyskujesz punkt Siły Woli, gdy silniejsza postać, po której stronie
się   zdeklarowałeś  działa  w  twojej  obronie,  czy  to  podczas  słownej
sprzeczki, czy konfliktu fizycznego.


   POSZUKIWACZ EMOCJI
   Żyjesz  dla  tej chwili niebezpieczeństwa, w której dostajesz dużą dawkę
adrenaliny  i  czujesz, że żyjesz.  Skoki ze skał do morza, bungee, czy też
skakanie  po  dachach  to  tylko część kursu.  Tak jak narkoman uzależniony
jest   od   określonego   rodzaju  substancji,  ty  uzależniony  jesteś  od
niebezpieczeństwa.    W  przeciwieństwie  do  innych,  wychodzisz  wyzwaniu
naprzeciw,  stawiając  się  w  niebezpiecznych sytuacjach, testując granice
swych  możliwości.   Trenujesz  i  pracujesz  by  być gotowym, jak to tylko
możliwe  na  takie  momenty,  a  potem  ich poszukujesz.  To jest to co cię
wyodrębnia  z  mrowia  paranoicznych  tępaków,  kręcących  się  w  kółko  i
chowających się przed własnym cieniem.
   - Odzyskujesz punkt Siły Woli gdy dokonasz jakiegoś śmiałego wyczynu lub
wyjdziesz  cało  z  sytuacji  prawie  bez  wyjścia,  w której znalazłeś się
umyślnie.
                                tłum.Valdo