W tubę go koleś! czyli mierzone ciosy w "Wilkołaku"Przeglądając ostatnio "Player's Guide" do pierwszej edycji "Werewolf'a" natknąłem się na małe rozwinięcie zasad, które uznałem na tyle przydatne że postanowiłem napisać o tym małe conieco. Owe rozwinięcie dotyczyło oczywiście ciosów mierzonych w poszczególne części ciała, oraz efektów tych ciosów. Cóż więc tam, mniej więcej, jest napisane... Dobrze przymierzony cios może być jedynym sposobem na zatrzymanie wampira, którego przecież dość ciężko byłoby unieszkodliwić serią ciosów zadanych "na ślepo". Oczywiście modyfikatory, które dodajemy do trudności testu są różne. Wszakże łatwiej jest uderzyć w tors, czy w nogi niż w głowę. Znaczna większość opisanych poniżej obrażeń (z wyjątkiem dekapitacji, alias utraty głowy) może być zregenerowana. Aby osiągnąć opisywane efekty (ogłuszony, nieprzytomny, rozchlastana kończyna, itp.) uszkodzenie musi być zadane jednym ciosem. Garou, zraniony do poziomu Ciężko Ranny, który otrzyma cios w głowę sprowadzający go do poziomu Zmaltretowany nie jest ogłuszony, ani nieprzytomny. Aby tak się wydarzyło, cios musi zadać conajmniej cztery poziomy obrażeń. Rzecz jasna atakujący musi zadeklarować, w którą część ciała przeciwnika będzie uderzał, zanim wykona rzut kośćmi. Jeśli test nie przyniesie żadnych sukcesów, cios oczywiście chybia. Teraz pozwolę sobie przejść do opisu ciosów. Głowa - trudność +3, efekt: rezultat Lekko Ranny oznacza, że wilkołak (lub człowiek) jest ogłuszony i nie może nic robić w danej turze (aczkolwiek wydając punkt Szału możemy to wyeliminować). Rezultat Ciężko Ranny oznacza że postać jest nieprzytomna, chyba że wykona test Wytrzymałości (trudność 8) lub wyda punkt Szału. Zmasakrowany oznacza, że kark wilkołaka został złamany, w związku z czym postać jest sparaliżowana zanim zregeneruje się do poziomu Okaleczony, postać nie musi być nieprzytomna - wystarczy test Wytrzymałości (8) lub wydanie punktu Szału. Jeśli cios jest zadany bronią ostrą, a uszkodzenia są o jeden poziom większe niż Zmasakrowany, oznacza to iż głowa wilkołaka została oddzielona od jego ciała i szybuje w bliżej nieokreślonym kierunku - oczywiście nie sposób tego zregenerować. Dłonie/Ręce - trudność +3/+2, efekt: rezultat Ciężko Ranny oznacza że dłoń lub ręka jest złamana i broń w niej trzymana nie może być użyta; klaive jest upuszczony, palce nie są w stanie nacisnąć spustu pistoletu, itp. Jeśli użyta broń jest bronią sieczną, rezultat okaleczony oznacza iż owa część ciała została odcięta. Aby kończyna mogła jeszcze funkcjonować powinna zostać przyłożona do miejsca odcięcia i umocowana tam do czasu, aż wilkołak zregeneruje się conajmniej do poziomu Zmaltretowany. Kończyna nie może być używana do czasu pełnego wyleczenia (traktuj jako prawdziwe obrażenia). Potem wilkołak będzie miał Zaszczytną Ranę, w miejscu gdzie kończyna została odcięta. Nogi - trudność +1; efekt: rezultat Ciężko Ranny oznacza, że noga jest złamana; Pula Kości jest redukowana dla wszystkich testów wymagających biegania. Rezultat Zmasakrowany po ciosie bronią sieczną oznacza, że kończyna jest odcięta z takimi samymi rezultatami jak w przypadku odciętej dłoni lub ręki. Tułów - trudność +1; efekt: rezultat Ciężko Ranny oznacza, że wilkołak (lub człowiek) wypuści z impetem powietrze z płuc (w efekcie będzie ogłuszony przez jedną turę), z kolei jego żebra będą połamane przy rezultacie Zmaltretowany (postać musi wykonać test Siły Woli o trudności 8, aby móc coś robić w danej turze); może po tym pozostać Zaszczytna Rana. Jeśli wilkołak jest zaatakowany z tyłu, a rezultat jest o jeden wyższy niż wymagany do poziomu Zmasakrowany, oznacza to iż jego kręgosłup jest złamany i postać jest sparaliżowana zanim nie zregeneruje się do poziomu Okaleczony. Oczywiście owe rozszerzenie zasad jest opcjonalne i wprowadzenie go w życie zależy wyłącznie od dobrej woli Narratora. Specjalnie dla was wyszperał i przetłumaczył Iceman / Sector 5